RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN ISLAM
Kelas :
Tahun 6
Tarikh :
16 April 2012
Masa :
11.40 pagi -12.10 (30 minit)
Bilangan
murid :
7 orang
Bidang
pelajaran :
Rukun Puasa
Objektif
pembelajaran :
Di akhir sesi pembelajaran ini, murid dapat:
A
: Aras Satu
a.Menyatakan rukun-rukun puasa
b.Menyebut lafaz niat puasa dan
ertinya
B : Aras Dua
a.Menghuraikan
rukun-rukun puasa
b.Amanah dalam pekerjaan sebagaimana
Ibadah Puasa
Konsep/prinsip/hokum/teori
: Rukun Puasa
Bahan,peralatan
dan bahan sumber : a.Carta Rukun Puasa
b.Carta Huraian Rukun Puasa
c.Carta lafaz niat puasa
Pengetahuan
sedia ada : Murid mempunyai pengalaman menunaikan
Ibadah puasa dalam bulan Ramadhan
setiap
tahun
Fasa
|
Isi
Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Nota
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Set Induksi
(4 minit)
|
1.Doa Belajar 2.Lafaz
niat puasa
|
1.Guru membaca doa
bersama-sama murid.
2.Guru mempamerkan carta
lafaz niat puasa.
3.Bersoaljawab dan
mengaitkan dengan isi pelajaran hari ini.
|
1.Murid berdoa
bersama-sama guru.
2.Murid membaca lafaz
niat puasa
3.Murid menjawab soalan
yang dikemukakan oleh guru.
|
Strategi/
Teknik:
Penyoalan seluruh kelas
Sumber pengajaran:
Carta
|
Langkah 1
(14 minit)
|
1.Rukun Puasa:
a.Niat
b.Menahan diri
2.Huraian Rukun Puasa
3.Menyelesaikan masalah
berkaitan
|
1.Guru mempamerkan carta
rukun puasa dan huraiannya.
2.Guru meminta murid
menyebut dan membaca.
3.Guru menerangkan isi
pelajaran.
4.Guru bersoaljawab
dengan murid
|
1.Murid melihat, menyebut
dan membaca rukun puasa dan huraiannya.
2.Murid mendengar
penerangan guru.
3.Murid secara
berpasangan berbincang dan menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru secara
lisan
|
Strategi/
Teknik:
Latih tubi
Inkuiri
Sumber pengajaran:
Carta
|
Langkah 2
(8 minit)
|
1.Rukun Puasa
2.Huraian Rukun Puasa
|
1.Guru meminta murid
agar menyalin rukun puasa dan huraian .
|
1.Murid menyalin semula
rukun puasa dan huraian puasa.
|
Sumber pengajaran:
Carta
|
Refleksi/
Penutup
(4 minit)
|
1.Rukun Puasa.
2.Huraian Rukun Puasa
|
1.Guru mentaksir
kefahaman murid dengan bersoaljawab.
2.Guru meminta murid
membaca semula rukun puasa dan huraiannya.
3.Guru membuat
rumusan,pesanan dan nasihat.
|
1.Murid membaca rukun puasa
dan huraiannya
|
Strategi/
Teknik:
Penyoalan seluruh kelas
Sumber pengajaran:
Carta
|
No comments:
Post a Comment